Do rozpoczęcia procesu produkcyjnego potrzebna jest lista na której określamy wszystkie elementy niezbędne do wykonania danego wyrobu (zestawienia materiałów). Zawiera ona informacje o surowcach, komponentach, podzespołach, narzędziach i instrukcjach. Opisujemy więc BOM (Bill of Materials) jako hierarchiczną listę, gdzie na górze znajduje się gotowy produkt, a na dole indywidualne elementy i materiały.
Ile mogę wyprodukować? Excel mi prawdę (nie)powie.
Wiedza o dostępności surowców i materiałów jest kluczowa dla przedsiębiorcy, ponieważ umożliwia realistyczne planowanie produkcji określonej ilości elementów. A co więcej, możemy oszacować koszt wrobionych rzeczy wg obecnej wyceny magazynu. Daje to nam duże możliwości przeciwdziałania na wytworzenie produktu poniżej określonej marży.
Być może myślisz teraz o uruchomieniu nowej karty arkusza kalkulacyjnego w programie Excel i zabraniu się do pracy. Przed przystąpieniem, warto pamiętać, że korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych do śledzenia zestawienia materiałów ma kilka wad:
- Są podatne na błędy: jeden mały błąd może łatwo rozprzestrzeniać się po całym arkuszu, powodując niedokładności w danych.
- Aktualizacja ich zajmuje dużo czasu: przy każdej zmianie w materiale czy produkcie wymagane jest przeglądanie i aktualizowanie całego arkusza. Może to być bardzo żmudny i czasochłonny proces.
- Udostępnianie jest kłopotliwe: przekazanie zestawienia materiałów innym członkom zespołu często wymaga wysłania całego arkusza kalkulacyjnego. Może to stanowić problem, jeśli chcesz zachować poufność pewnych informacji.
Zalety narzędzia Capacity dla produkcji
Jedną z możliwości aplikacji Capacity która jest naszym autorskim rozwiązaniem jest możliwość generowania zestawień materiałów na podstawie potwierdzonych zamówień, jak i ofert które dopiero są procedowane. Oto co zyskujesz dzięki naszej aplikacji:
- Dokładniej śledź swoje zapasy – posiadając zestawienie materiałów, możesz dokładniej śledzić swoje zapasy, biorąc pod uwagę wymagane komponenty, będziesz w stanie szybko obliczyć przewidywane zużycie w stosunku do ilości dostępnych zapasów. Zapewnia to lepszą widoczność dostępności zapasów, co zapobiega wyczerpaniu zapasów, a także pozwala skorzystać z rabatów ilościowych przy składaniu zamówień.
- Komunikuj się efektywniej ze swoimi dostawcami – zestawienie materiałów pozwala również na skuteczniejsze komunikowanie wymagań dostawcom. Będziesz mógł szybko wysłać im listę potrzebnych materiałów, a oni mogą podać ceny i terminy dostaw.
- Efektywniej planuj swoją produkcję – mając zestawienie materiałów, możesz efektywniej planować produkcję, ponieważ będziesz mieć pełną listę materiałów potrzebnych do wytworzenia każdego produktu. Pozwala to na wydajniejsze planowanie przebiegów produkcji i uniknięcie zakłóceń spowodowanych brakującymi materiałami.
- Poznaj swoje koszty produkcji i marże zysku – prawidłowo wyceniaj swoje produkty i poznaj marże zysku.
Nasze narzędzie współpracuje z systemem Comarch ERP i jest przeznaczone dla małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych. Możesz skorzystać z pomocy naszych pracowników, którzy dostosują funkcje programu pod twoje indywidualne zapotrzebowania.
Chcesz o tym porozmawiać – skontaktuj się z doradcą Arcus Soft
Pozostaw dane kontaktowe, a nasz specjalista odezwie się aby odpowiedzieć na Państwa pytania.