Do rozpoczęcia procesu produkcyjnego potrzebna jest lista na której określamy wszystkie elementy niezbędne do wykonania danego wyrobu. Zawiera ona informacje o surowcach, komponentach, podzespołach, narzędziach i instrukcjach. Mówimy więc o BOM (Bill of Materials) który zwykle ma formę hierarchiczną, z najwyższym poziomem pokazującym gotowy produkt, a najniższym poziomem pokazującym poszczególne elementy i materiały.
Ile mogę wyprodukować? Excel mi prawdę (nie)powie.
Dostępność surowców i materiałów jest kluczową wiedzą dla przedsiębiorcy, ponieważ pokazują rzeczywistość oraz zapewnia prosty rachunek: jestem wykonać taką ilość elementów. A co więcej, możemy oszacować koszt wrobionych rzeczy wg obecnej wyceny magazynu. Daje to nam duże możliwości przeciwdziałania na wytworzenie produktu poniżej określonej marży.
Być może myślisz teraz o uruchomieniu nowej karty arkusza kalkulacyjnego w programie Excel i zabraniu się do pracy nad dokumentowaniem zestawień materiałowych. Zanim to zrobisz, ważne jest, aby pamiętać, że istnieje kilka powodów, dla których korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych nie jest najlepszym pomysłem, jeśli chodzi o śledzenie zestawienia materiałów:
- Są podatne na błędy: jeden mały błąd może łatwo rozprzestrzeniać się po całym arkuszu, powodując niedokładności w danych.
- Ich aktualizacja jest czasochłonna: za każdym razem, gdy nastąpi zmiana w twoim materiale lub produkcie, będziesz musiał przejrzeć cały arkusz i zaktualizować wszystkie istotne informacje. Może to być bardzo żmudny i czasochłonny proces.
- Trudno je udostępniać: jeśli musisz udostępnić zestawienie materiałów innym członkom zespołu, może to być trudne bez wysłania im całego arkusza kalkulacyjnego. Może to stanowić problem, jeśli chcesz zachować poufność pewnych informacji.
Zalety narzędzia Capacity dla produkcji.
Jedną z możliwości aplikacji Capacity która jest naszym autorskim rozwiązaniem jest możliwość generowania zestawień materiałów na podstawie potwierdzonych zamówień, jak i ofert które dopiero są procedowane. Oto co zyskujesz dzięki naszej aplikacji:
- Dokładniej śledź swoje zapasy – posiadając zestawienie materiałów, możesz dokładniej śledzić swoje zapasy, biorąc pod uwagę wymagane komponenty, będziesz w stanie szybko obliczyć przewidywane zużycie w stosunku do ilości dostępnych zapasów. Zapewnia to lepszą widoczność dostępności zapasów, co zapobiega wyczerpaniu zapasów, a także pozwala skorzystać z rabatów ilościowych przy składaniu zamówień.
- Komunikuj się efektywniej ze swoimi dostawcami – zestawienie materiałów pozwala również na skuteczniejsze komunikowanie wymagań dostawcom. Będziesz mógł szybko wysłać im listę potrzebnych materiałów, a oni mogą podać ceny i terminy dostaw.
- Efektywniej planuj swoją produkcję – mając zestawienie materiałów, możesz efektywniej planować produkcję, ponieważ będziesz mieć pełną listę materiałów potrzebnych do wytworzenia każdego produktu. Pozwala to na wydajniejsze planowanie przebiegów produkcji i uniknięcie zakłóceń spowodowanych brakującymi materiałami.
- Poznaj swoje koszty produkcji i marże zysku – prawidłowo wyceniaj swoje produkty i poznaj marże zysku.
Nasze narzędzie współpracuje z systemem Comarch ERP i jest przeznaczone dla małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych. Możesz skorzystać z pomocy naszych pracowników, którzy dostosują funkcje programu pod twoje indywidualne zapotrzebowania.